Tabel 2: Realisatie en prognose per programma | ||||||||||||||
12 - Mobiliteit | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose resultaat | |||||||||||
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Parkeerbelasting (opbrengsten) | - | 41.866 | 41.866 | V | - | 69.923 | 69.923 | V | - | - | - | |||
Inrichting verkeer | 16.551 | 2.091 | 14.460 | N | 44.237 | 740 | 43.497 | N | - | - | - | |||
Parkeren | 14.688 | 514 | 14.174 | N | 19.811 | 3.799 | 16.012 | N | - | - | - | |||
Parkeerbelasting (handhaving) | 1.832 | 0 | 1.831 | N | 5.477 | - | 5.477 | N | - | - | - | |||
Parkeerbelasting (perceptielasten) | 1.233 | 1.731 | 498 | V | 2.120 | 1.600 | 520 | N | - | - | - | |||
Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer) | 2.780 | - | 2.780 | N | 3.658 | 52 | 3.605 | N | - | - | - | |||
Totaal | 37.084 | 46.202 | 9.118 | V | 75.304 | 76.114 | 811 | V | - | - | - | |||
Prognose saldo afgerond op € 50.000 |
De prognose voor dit programma is conform begroting.
Aandachtpunten bij Mobiliteit
In het raadsvoorstel tariefaanpassingen parkeren 2019 is de reguliere trendmatige verhoging niet volledig verwerkt. Voor 2019 levert dit een lagere opbrengst parkeergelden op van € 1,3 mln. Om structurele doorwerking te voorkomen zal de trendmatige verhoging 2019 alsnog per 1 januari 2020 worden doorgevoerd.
Via bestedingsbeperkende maatregelen binnen het programma Mobiliteit wordt zoveel mogelijk getracht de nadelige effecten uit de niet correct doorgevoerde trend bij parkeren op te vangen.