Tabel 2: Realisatie en prognose per programma | ||||||||||||||
07 - Werk en Inkomen | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose resultaat | |||||||||||
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
1a. Werkgelegenheidsprojecten | 26.044 | 4.916 | 21.129 | N | 49.902 | 9.670 | 40.233 | N | 550 | V | 50 | N | 500 | V |
1a. Intensiveren Uitstroom Bijstand | 1.811 | - | 1.811 | N | 9.487 | 5.000 | 4.487 | N | 1.050 | N | 1.000 | V | 50 | N |
1a. Participatievoorzieningen | 1.309 | 42 | 1.267 | N | 3.425 | 494 | 2.931 | N | 150 | V | 50 | N | 100 | V |
1b. Sociale werkvoorziening | 38.622 | 15.200 | 23.422 | N | 55.941 | 24.613 | 31.328 | N | 1.650 | N | 1.650 | V | - | |
2. Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen | 287.004 | 245.564 | 41.440 | N | 412.720 | 358.808 | 53.912 | N | - | - | - | |||
3a. Gemeentelijk minimabeleid | 40.156 | 1.879 | 38.277 | N | 52.606 | 2.620 | 49.986 | N | 350 | V | 200 | V | 550 | V |
3a. Kinderopvang ivm sociaal/medische indicatie | 1.305 | 18 | 1.287 | N | 1.420 | 90 | 1.330 | N | 450 | N | - | 450 | N | |
3a. Bijzondere hulpverlening huisvesting | 77 | - | 77 | N | 112 | - | 112 | N | - | - | - | |||
3b. Schuldhulpverlening | 8.137 | 358 | 7.780 | N | 13.563 | 527 | 13.036 | N | 50 | N | 100 | N | 150 | N |
3b. Kredietfaciliteiten GKB | 287 | 2.869 | 2.582 | V | 494 | 4.951 | 4.457 | V | 150 | N | - | 150 | N | |
3b. Advies, informatie en sociaal juridische diensten | 4.208 | 15 | 4.193 | N | 5.919 | 242 | 5.678 | N | 150 | V | - | 150 | V | |
3b. Financiele hulpverlening | 1.770 | 178 | 1.592 | N | 3.007 | 500 | 2.507 | N | 100 | V | - | 100 | V | |
Totaal | 410.731 | 271.038 | 139.693 | N | 608.596 | 407.515 | 201.082 | N | 2.050 | N | 2.650 | V | 600 | V |
Prognose saldo afgerond op € 50.000 |
Financiële prognose en toelichting op majeure financiële ontwikkelingen (> €2,5 mln.)
Kansen en risico’s bij de prognose
Bij deze prognose zien wij de volgende kansen en risico’s:
- Ontwikkelingen in de daling van het bestand: de instroom in de bijstand is lager door de gunstigere prognose van de trend. Dat is gunstig voor de bijstandslasten.
Tegelijkertijd betekent deze ontwikkeling dat er dieper in het bestand moet worden gezocht om de uitstroom doelstellingen te realiseren. Dan moet er worden gewerkt met mensen die een grotere afstand naar de arbeidsmarkt hebben. Daardoor bestaat het risico op een langzamere uitstroom in de tijd. Dit zou dan het risico op een nadeel op de bijstandslasten betekenen. Om dit risico te mitigeren zijn maatregelen genomen om de voorzieningen voor werkontwikkeltrajecten aan te passen en de processen in de keten te versnellen. - Het BUIG budget wordt definitief vastgesteld op 1 oktober. Daarbij bestaat altijd het risico van aanpassingen doordat de CBS cijfers waar het Rijk het BUIG budget op baseert na-ijlen. In de prognose 2019 is hiermee rekening gehouden. Zoals eerder gecommuniceerd aan de raad zal na 1 oktober een update volgen over de ontwikkelingen van het BUIG budget.