Werk en inkomen

Prognose en toelichting op majeure afwijkingen

 Tabel 2: Realisatie en prognose per programma 

 07 - Werk en Inkomen 

(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

 f

Realisatie t/m
augustus 2019

Actuele begroting
2019

Prognose resultaat
2019

 Activiteit omschrijving 

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

 1a. Werkgelegenheidsprojecten 

26.044

4.916

21.129

N

49.902

9.670

40.233

N

550

V

50

N

500

V

 1a. Intensiveren Uitstroom Bijstand 

1.811

-

1.811

N

9.487

5.000

4.487

N

1.050

N

1.000

V

50

N

 1a. Participatievoorzieningen 

1.309

42

1.267

N

3.425

494

2.931

N

150

V

50

N

100

V

 1b. Sociale werkvoorziening 

38.622

15.200

23.422

N

55.941

24.613

31.328

N

1.650

N

1.650

V

-

 2.   Bijstandsverlening en inkomensvoorzieningen 

287.004

245.564

41.440

N

412.720

358.808

53.912

N

-

-

-

 3a. Gemeentelijk minimabeleid 

40.156

1.879

38.277

N

52.606

2.620

49.986

N

350

V

200

V

550

V

 3a. Kinderopvang ivm sociaal/medische indicatie 

1.305

18

1.287

N

1.420

90

1.330

N

450

N

-

450

N

 3a. Bijzondere hulpverlening huisvesting 

77

-

77

N

112

-

112

N

-

-

-

 3b. Schuldhulpverlening 

8.137

358

7.780

N

13.563

527

13.036

N

50

N

100

N

150

N

 3b. Kredietfaciliteiten GKB 

287

2.869

2.582

V

494

4.951

4.457

V

150

N

-

150

N

 3b. Advies, informatie en sociaal juridische diensten 

4.208

15

4.193

N

5.919

242

5.678

N

150

V

-

150

V

 3b. Financiele hulpverlening 

1.770

178

1.592

N

3.007

500

2.507

N

100

V

-

100

V

 Totaal 

410.731

271.038

139.693

N

608.596

407.515

201.082

N

2.050

N

2.650

V

600

V

 Prognose saldo afgerond op € 50.000 

Financiële prognose en toelichting op majeure financiële ontwikkelingen (> €2,5 mln.)

Kansen en risico’s bij de prognose

Bij deze prognose zien wij de volgende kansen en risico’s:

  • Ontwikkelingen in de daling van het bestand: de instroom in de bijstand is lager door de gunstigere prognose van de trend. Dat is gunstig voor de bijstandslasten.
    Tegelijkertijd betekent deze ontwikkeling dat er dieper in het bestand moet worden gezocht om de uitstroom doelstellingen te realiseren. Dan moet er worden gewerkt met mensen die een grotere afstand naar de arbeidsmarkt hebben. Daardoor bestaat het risico op een langzamere uitstroom in de tijd. Dit zou dan het risico op een nadeel op de bijstandslasten betekenen. Om dit risico te mitigeren zijn maatregelen genomen om de voorzieningen voor werkontwikkeltrajecten aan te passen en de processen in de keten te versnellen.
  • Het BUIG budget wordt definitief vastgesteld op 1 oktober. Daarbij bestaat altijd het risico van aanpassingen doordat de CBS cijfers waar het Rijk het BUIG budget op baseert na-ijlen. In de prognose 2019 is hiermee rekening gehouden. Zoals eerder gecommuniceerd aan de raad zal na 1 oktober een update volgen over de ontwikkelingen van het BUIG budget.
ga terug